Virkamiehen tehtävä on palvella asiakasta (HS mielipide 25.7.2014)

Tilapäinen kirpputorihanke tyssäsi liialliseen byrokratiaan (HS Kaupunki 22. 7.), ja työtön työnhakija metsästi oikeaa lomaketta virastosta toiseen (HS Mielipide 21. 7.).

Nämä ovat joitakin esimerkkejä siitä, miten raskas hallinto, lukuisat toimielimet ja vaikeaselkoiset säädökset tuntuvat aiheuttavan kansalaisissa yhä enemmän ärsytystä.

Kaupunkisivujen jutun mukaan Helsingissä toivotaan enemmän tukea aloitteleville pop-up-yrittäjille. Eikö tuen ja avun pitäisi olla jokaisen kansalaisen oikeus?

Virkamies on asiakaspalvelija, sillä jokainen virka on perustettu jotain peruspalvelua varten. Virkamiesten asiakaspalvelutaidot tarvitsevat reippaasti päivitystä. Kun kansalainen tarvitsee luvan, tuen tai jonkin päätöksen, hänen tulisi saada sellaista palvelua, jossa ongelmaan löydetään jokin ratkaisu, vaikka asiakas olisi väärässä paikassa. Molemmissa mainitsemissani tapauksissa virkamiehen työ on jäänyt kesken.

Hyvä asiakaspalvelu vaatii asennetta, jossa ongelmaan etsitään yhdessä ratkaisua. Ei voi olla niin, että valtio ja kunta luovat byrokratiaa, jonka tarkoitusta kansalainen ei ymmärrä tai jonka takana olevaa palvelua hän ei osaa käyttää.

Virkamiesten tulee tehdä yhteistyötä yli rajojen, jotta asiakas ei joudu hyppimään luukulta toiselle. Virkamies on kansalaista, ei hallintoa varten.

Carita Orlando
Vantaa

Carita Orlando sivuston on toteuttanut Vukon Oy. Sivuilla käytettyjä kuvia ja elementtejä ei saa käyttää ilman kirjallista lupaa.

Copyright © 2014 Carita Orlando / All rights reserved.