Työllistämisen vaikeus ja byrokratian raskaus

Pitkäaikaistyöttömien ja vajaakuntoisten työllistämiseksi on työnantajille tarjolla palkkatuki. TE-toimisto myöntää palkkatuen hakemuksen perusteella tietylle ajanjaksolle, usein kolmelle tai kuudelle kuukaudelle. Kun työntekijä on saanut palkkansa, täytyy työnantajan 30 päivän sisällä täyttää kaksi eri lomaketta, joissa erittelee työntekijän saaman palkan sekä työnantajan maksamat sivukulut.

Palkkatuki on hieno juttu, mutta siinäkin byrokratia ja virkamiesten joustamattomuus on jälleen viety äärimmilleen.  Mikäli tilityslomake saapuu yhdenkin päivän myöhässä, tukea ei myönnetä. Ja tätä tapahtuu kuulemma usein. Postin kulkuun luotetaan ja tilitys lähetetään viime tipassa. Mikäli käy niin huonosti, että posti hukkuu matkalla, yrittäjä huomaa asian vasta kun tilitys ei tule yrityksen tilille ja silloin se on jo liian myöhäistä. Vantaan TE-toimiston mukaan varminta on tuoda tilitys paikan päälle. Yrittäjällä kuitenkin on varmasti muutakin tekemistä kuin kuukausittain vierailla TE-toimistossa. Lisäksi ihmettelen, ettei tilitystä voi tänä päivänä toimittaa sähköpostilla. Todellista kehitystä olisi, jos tilityksen voisi täyttää TE-toimiston nettisivuilla. Työntekijä voisi käydä samoilla sivuilla ilmoittamassa, että on varmasti palkkansa saanut.

Osallistuin muutama viikko sitten yrittäjänä Kuntaliiton järjestämään seminaariin, jonka tarkoitus oli kuulla asiantuntijoita ja yrittäjiä ja kehittää pitkäaikaistyöttömien työllistymistä. Vantaan TE-toimisto oli oikeasti kiinnostunut siitä, miten he voisivat auttaa yrittäjiä työllistämään. Minä ehdotan byrokratian vähentämistä. Tilitykseksi pitäisi riittää työntekijän palkkakuitti työntekijän kuittauksella. Jokaisen työnantajan tulee antaa työntekijälle palkkakuitti ja TE-toimisto osaa varmasti lukea palkkakuitin sisällön ja laskea siitä palkan sivukulut. Työnantajan toimialasta riippuvat sivukulut (kuten tapaturmavakuutuksen) voisi ilmoittaa ensimmäisessä hakemuksessa, siitä ne kulut eivät enää miksikään muutu. Ainoastaan vuodenvaihde tuo muutokset, jotka TE-toimistossakin ovat varmasti tiedossa.   

Inhimillisiä virheitä sattuu ja verottajakin muistuttaa myöhästyneestä ilmoituksesta. Työllistävä yritys on TE-toimiston asiakas. Palvelua vain ei tällä hetkellä saa. Entä mihin on unohtunut hallinnollisen taakan keventämiseen tähtäävä työ.


Carita Orlando sivuston on toteuttanut Vukon Oy. Sivuilla käytettyjä kuvia ja elementtejä ei saa käyttää ilman kirjallista lupaa.

Copyright © 2014 Carita Orlando / All rights reserved.